Helårs feminisme

Dagen er her. Og som i mange andre store datoer har jeg hatt store forventninger og intensjoner av å delta i en stor samling, men atter en gang ei.
Den internasjonal kvinnedagen skal jeg tilbringe ute. I naturen. Rett og slett fordi jeg støtter på avstand alle parolene som vises i Oslo i år samtidig fordi jeg har lyst til å støtte og jobbe selv for endringene som mangler for å kunne sikre at alle får dekket sine menneskerettigheter.

I forkant av denne dagen, som vanlig, har det blitt diskusjoner, beskyldninger, debatt. Det jeg legger merker til at uansett hvor uenige mange er, i større eller mindre grad er vi alle enige i at vi er ikke i mål. Irritasjonen min har vært stor likevel når jeg leser at enkelte klager over konkrete initiativer og tror at jobben er ferdig. Vær snille og ikke stå i veien for de som faktisk har lyst til å utføre den viktige jobben av å få til en rettferdig verden. Og det er nemlig dette som virker samtidig oppløftende. Uavhengig av turbulensene før i dag, finnes det mange personer, både på privat eller offentlig nivå som jobber for å få til en rettferdig verden.

Jeg tenker ofte at menn har tatt over styringen av verden i mange hundreår, vi finner ikke oss igjen i dette. Vi skal delta, om noen vil eller ikke. Kvinner skal bli hørt og respektert, vi skal også bestemme, vi skal finne løsninger sammen. Kampen for rettferdighet som ble begynt for hundre år siden skal fortsette så lenge ikke hver enkelt menneske har rett til å være seg selv i full frihet.
Så feiringen av denne dagen er velfortjent, og helt nødvendig fortsatt, så lenge mange medsøstre både her og i andre verdensdeler blir undertrykt, ignorert eller misbrukt.

Snart drar jeg på tur i skogen, for å la sansene roe seg, for å la hodet hvile. Fordi alle fredskapere trenger å hente seg. Og bare så dere vet, jeg er stolt av hver enkelt som bidrar med sitt til en bedre verden for alle. Fordi feminisme er fred. Feminisme er økologi. Feminisme er toleranse. Feminisme er balanse. Feminisme bor i alle uansett kjønn.

Nyt sola og gratulerer nok en gang med kvinnedagen.

Leave a Reply

