Ja, jeg er feminist. Og nei, jeg skal ikke på død eller liv støtte kvinnelige politiske ledere

Første gang jeg ble konfrontert med det som noen ser som en motsigelse, nemlig at jeg anser meg selv som feminist men jeg støtter ikke nødvendigvis kvinnelige politiske ledere på måffå, var på Twitter høsten 2013.

Jeg hadde vært aktiv i dette mediaet en stund og jeg hadde vel lagt frem mine tanker som anarkist feminist. Da det ble klar etter valget at det skulle dannes en blåblå regjering fikk jeg vondt i magen. Tankene mine gikk til erfaringene fra tilsvarende regjeringer rundt omkring i Europa som herjet mot befolkningen med privatiseringer, økonomiske kutt og skattelettelser til de rike. Dette ga jeg tydelig uttrykk om skriftlig, uten at det gjorde noe nevneverdig inntrykk i offentligheten fordi hvem i all verden bryr seg om stemmen til en spansk anarkist feminist?

Det jeg fikk noen reaksjoner om, er om fakta at jeg var overhodet ikke klar til å klappe av glede over at Erna Solberg og Siv Jensen virket til å ha fått makta for Norge i fire år. Jeg ble da direkte konfrontert med spørsmålet: “Er ikke du feminist? Du burde være glad for at vi får en kvinne som statsminister”.

Tydeligvis er det mange der ute som, tre år senere, og i anledningen det amerikanske valget, stiller fortsatt samme spørsmål. Noen mennesker- både menn og kvinner- mener at jeg er ikke feminist nok fordi jeg ikke støtter andre kvinner helt betingelsesløs. Hvor kommer den manglende kritisk sans fra?

På dette tidspunktet håper jeg at flere klarer å innrømme at nåværende regjeringen i Norge har i hvert fall ikke vist seg som et feministisk prosjekt.

Ja, kjære dere, lederen i dette landet har eggstokker men hun bryr seg overhodet ikke om hvordan sine medsøstre har det. Hun bryr seg heller ikke om hvordan mennene eller barn har det, så lenge du kan ikke overreke en fin pengegave til partiets politiske kampanje.

Hun er en middels politiker med veldig dårlig sans for valg av politiske partnere, som selger deler av landet til høystbydende mens hun kutter tryghetsnettet til mange mennesker og som har skapt store ulikeheter i det norske samfunnet. Og nå kan jeg med god samvittighet rope høyt: HVA SA JEG??????

Det samme skjer nå med det amerikanske valget. Mange kvinner og menn i forskjellige fora har gått ut og støttet Hillary Clinton kun fordi hun er kvinne. Nok en gang. Jeg har igjen valgt å lese hva denne kvinnen står for, hvem er hennes medspillere og hva har hun gjort tidligere som utenriksminister. Dessverre er det slik at det en gjentakelse- med mye større skadepotensial enn Erna Solberg- fra 2013. Jeg støtter ikke at hun kan bli president til et land som har fått så mye militær makt de siste 150 årene. Samtidig noen mer moderate stemmer mener at valget i USA står mellom pest eller kolera. Og det kan godt hende at jeg er ute og kjører, men jeg vil verken ha pest eller kolera i et land hvor de elsker våpen og penger i et farlig blanding. Heldigvis er jeg ikke den eneste som tenker slik, forskjellen at jeg fortsatt undres på hvorfor noen kvinner støtter andre kvinner uansett hva disse politiske ledere står for. Helt uten kritikk. Trump trenger ikke å diskuteres som uegnet kandidat til president, mediaer og han selv har gitt oss åpenbare grunner til å ha konkludert slik.

Hillary Clinton er kun en kvinne i et neoliberalistisk system, som i tillegg burde blitt diskvalifisert for all informasjon som Wikileaks har klart å samle om hennes tidligere politiske avgjørelser. Hennes posisjon som politisk leder gir en sursøt smak: veldig bra at en kvinne kan bli president, veldig dårlig at hun løper systemets ærend.

Konklusjonen er klar. Hver enkelt individ kan bestemme hvordan den definerer seg selv. Om du vil kalle deg feminist, moderat eller konservativ. Jeg bare etterlyser mer kritisk sans blant mine medsøstre. Et individ md eggstokker som står for en politikk som skaper ulikheter i samfunnet, viderefører neoliberalistiske strukturer og i det hele tatt vil sikre og fortsette med krigsvirksomhet for geopolitiske interesser kan ikke få feminist støtte. La oss heller jobbe sammen for at flere kvinner med radikale og menneskelige idealer kan lede oss til en verden hvor vi trenger ikke å velge mellom pest eller kolera.

 

Leave a Reply

